به گزارش قدس آنلاین، هرمز ذاکری یکشنبه در حاشیه ششمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس با موضوع ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی در قالب طرح بین المللی در خصوص علت انتخاب استان فارس به عنوان پایلوت اجرای این پروژه بیان کرد: برای این منظور بررسی های مختلفی در مرکز تدوین مقررات انجام دادیم و با توجه به فرصتی که داریم و اینکه پروژه نیز بینالملی است بنا شد جایی را انتخاب کنیم که زمینه در آنجا فراهم باشد و بتوانیم از داده ها و توان نیروی خوب انسانی و همچنین از توان مجموعه هایی مانند بهداشت و درمان، اورژنس، راهداری و پلیس راه آن استان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته با همکاری مجموعه هایی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان اورژانس، سازمان راهداری و پلیس راه کشور مقرر شد که یک یا چند محور در مجموع به طول ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به عنوان پایلوت انتخاب کنیم که داده های مربوط به تصادف، تردد، راهداری، دوربین ها، فوتی ها و مصدومان آن محور را گردآوری کنیم تا زمانی که این مطالعه را انجام می دهیم این موارد به پایه کار ما تبدیل شود تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین بر اساس مشورتی که در ستاد انجام شد و با توجه به آمادگی علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از بهترین مراکز ترومای کشور که از سوی اورژانس کشور نیز تایید شد و همچنین توان نیروی انسانی و کیفیت داده های این استان که در حد عالی است و در مجموع با تایید اعضای کمیسیون ایمنی و کارشناسان، استان فارس انتخاب شد.
ذاکری افزود: البته این اطمینان را نیز داشتیم که با کمک کمیسیون ایمنی راههای فارس، استانداری و نیروهای راهداری این استان بتوانیم این پروژه را انجام دهیم.
وی، با اشاره به اخذ کمک مالی از صندوق ایمنی سازمان ملل متحد برای اجرای این پروژه بیان کرد: بحث گردآوری اطلاعات این پروژه حدود هشت تا ۱۰ ماه زمان خواهد برد و و پس از آن و در پایان یک سال نتیجه بررسی ها استخراج و اعلام خواهد شد.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه مطالعات مفصلی دارد که ما می خواهیم سه کار اصلی را در آن انجام دهیم، اول اینکه یک بانک اطلاعات تصادفات داریم که اطلاعات پلیس راه، اورژانس، راهداری و فوتی های تصادفات در آن ثبت می شود و ما می خواهیم به کمک این پروژه این سامانه را با کمیت و کیفیت خوب داده ها بهبود بخشیم.
ذاکری افزود: یک سری شاخص های ایمنی برای ارزیابی ایمنی عملکردها و اینکه کمک مالی دریافتی در کجا هزینه شود که اثرگذاری بیشتری داشته باشد را نیز داریم و به دنبال توسعه این شاخص ها با کمک فنی این پروژه و مشاوره های داخلی و بین المللی هستیم.
وی گفت: ضمن اینکه در مطالعات بین المللی بحث مطالعات کووید ۱۹ و دیگر پاندمیها نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آثار آنها بر حوزه حمل و نقل و ایمنی چیست؟
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هفته آینده جلسه کارشناسی با استان برای انتخاب محور خواهیم داشت و پس از انتخاب محور، داده های تصادفات، مصدومان، فوتی ها، عملیات راهداری و اقدامات پلیس راه را نیز در یک بازده یکساله گردآوری می کنیم که مطالعات ما با یک کیفیت خوب انجام شود.
ذاکری اظهارکرد: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران یک پروژه مطالعاتی است که باید شاخص های ارزیابی استخراج شود تا بتوان وضعیت استان فارس یا هر استان دیگر را بر اساس اقدامات انجام شده در چارچوب این پروژه ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: معتقدیم که اگر تیم های مدیریت ترافیکی، راهداری و پلیس راه پای کار باشند به راحتی ظرفیت کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تصادفات را در کشور داریم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتایج احتمالی این پروژه نیز گفت: در این پروژ باید ابتدا منتظر توسعه آن شاخص ها باشیم و برداشت های خود را انجام دهیم و سپس متناسب با شرایط کلی استان و کشور نظر دهیم.
پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران در ۲ بخش اصلی انجام می شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس هم گفت: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران در ۲ بخش اصلی با سرفصلهای کلی در استان اجرا خواهد شد.
علیرضا راستیار افزود: بخش اول مربوط به توسعه زیرساختهای نرمافزاری لازم بر بستر سامانه جامع سوانح و حوادث حمل و نقل کشور و بخش دوم نیز گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور را شامل می شود.
وی ادامه داد: رئوس فعالیتها در بخش اول شامل اتصال سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور به دادههای جمع آوری شده در شبکه منتخب جادهای مشخص شده توسط کارفرما به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر شامل آزادراه، بزرگراه و راه دوخطه، ایجاد تناظر و ارتباط سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور با سایر اطلاعات با بهرهگیری از شناسههای مورد نیاز و تجمیع دادههای مختلف تصادفات گردآوری شده توسط دستگاههای مختلف متولی در یک بانک داده واحد با استفاده از پارامترهای مشترک مورد استفاده در تصادفات است.
وی اظهارکرد: آماده سازی دادههای تجمیع و گردآوری شده جاده برای ورود به سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور، ذخیره دادههای جمعآوری شده مربوط به خدمات فوریت های پزشکی و خدمات بیمارستانی در سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور و ذخیره دادههای جمعآوری شده مربوط به فعالیتهای اعمال قانون توسط پلیس و ذخیره شاخصهای اندازهگیری شده عملکرد ایمنی در سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور از دیگر رئوس این فعالیت ها در زمینه توسعه زیرساخت های نرم افزاری است.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان فارس گفت: یکی از بخشهای توسعه سامانه، بهرهمندی از سیستم بانک اطلاعات ایمنی است که توسط بانک جهانی توسعه داده شده و به عنوان یک توصیه برای بهرهبرداری در توسعه سامانههای اطلاعات تصادفات کشورها پیشنهاد شده است.
راستیار افزود: در این بخش مشاور باید با مشاور بینالمللی طرح همکاری داشته باشد که در زمان مقتضی این ارتباط برقرار خواهد شد.
وی، در خصوص رئوس فعالیت ها در زمینه گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور هم گفت: تهیه پیشنویس شیوهنامههای مورد نیاز برای تحلیل عمیق تصادفات در شبکه منتخب جادهای به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر که توسط کارفرما مشخص میشود، تهیه گزارش تحلیل عمیق تصادفات در شبکه منتخب جادهای، توسعه و هدفگذاری شاخصهای عملکرد ایمنی برای شبکه منتخب جادهای و اندازهگیری آنها، گردآوری اطلاعات جاده از طریق بازدید و آمادهسازی برای ذخیره در سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور و انجام بازرسی ایمنی راه در شبکه مورد بررسی از جمله این رئوس است.
وی ادامه داد: از دیگر رئوس فعالیت ها میتوان به تهیه چارچوبی برای پایش ایمنی راه، توسعه چارچوب ارزیابی اقدامات در سطح شبکه منتخب جادهای در سطح پروژه، تعیین اثرات تخمینی اقدامات رایج ایمنی جاده در شبکه مورد بررسی ترجیحا بر اساس محاسبهگر ایمنی راه و تعیین برآورد هزینههای مداخله برای اقدامات مشترک ایمنی راه بر اساس برنامه اقدام پیش بینی شده دستگاهها در شبکه مورد بررسی، استفاده از روش تحلیل هزینه اثربخشی برای حمایت از تصمیمات مربوط به انتخاب پروژه و بودجه بندی در شبکه مورد بررسی و توسعه فرآیندهای نهادی برای همکاری بین بخشی اشاره کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس بیان کرد: همچنین تعیین همتایان تحقیقاتی اصلی کمیسیون و تهیه و حمایتطلبی امضای تفاهمنامههای دوجانبه و مطالعه تاثیر همهگیری کرونا یا موارد اضطراری مشابه بر ایمنی راهها، از دیگر رئوس فعالیت ها در زمینه گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور است.
نظر شما